Onderwijshuisvesting
Bij onze zorgplicht hoort dat wij voldoende en geschikte huisvesting bieden voor onderwijs en bewegingsonderwijs. De behoefte aan onderwijsaccommodaties wordt bepaald o.b.v. het aantal te verwachten leerlingen. Wij benutten kansen vanuit de brede school/Integraal Kind Centrum gedachte. De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en klimaatbestendigheid leiden ertoe dat de kosten voor onderwijshuisvesting naar verwachting gaan stijgen. Bij komende nieuwbouwprojecten besteden wij hier nadrukkelijk aandacht aan en zorgen wij ervoor dat de schoolgebouwen zijn voorbereid op de toekomst. De reserve onderwijshuisvesting zal hierop worden afgestemd.
Onderwijs, jeugdhulp, arbeidsmarkt
Wij zijn (mede)verantwoordelijk voor de doorgaande lijnen van voorschools tot de arbeidsmarkt, waar nodig met steun van jeugdhulp. Dit geven we vorm samen met onze partners via preventie (o.a. vroegsignalering), passende steun en Passend Onderwijs, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt (oa door inzet van jobcoaching) en steun aan jongeren in kwetsbare situaties. Die verantwoordelijkheid vloeit voort uit verschillende wetten en vraagt van ons en onze partners een integrale benadering en werkwijze.
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Meer adequate, toekomstbestendige en duurzame schoolgebouwen en sportaccommodaties ten behoeve van o.a. het bewegingsonderwijs. |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
A1 | We realiseren het Integraal Kind Centrum Hillegom aan de locatie Weerlaan/Vosselaan. | |||
A2 | We stellen krediet beschikbaar voor de nieuwbouw van basisschool De Giraf. | |||
A3 | We onderzoeken of we de gymzalen aan de Mesdaglaan en Guido Gezellelaan willen nieuwbouwen. | |||
A4 | We onderzoeken de mogelijkheid van nieuwbouw of renovatie van basisschool De Toermalijn. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | Signaleren en ondersteunen van kinderen met een onderwijsachterstand. |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
B1 | Door de regelmatige casusbesprekingen tussen jeugdgezondheidszorg, onderwijs en jeugd- en gezinsteam wordt de samenwerking tussen deze partijen makkelijker en profiteren kinderen van een snellere aanpak. | |||
B2 | We voeren het onderwijskansenbeleid 2020-2023 uit. |
WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
Doel: | We sluiten aan bij het Landelijk Thuiszitterspact. Streven is alle leerlingen binnen 3 maanden op een passende onderwijsplek. Met, zo nodig, passende jeugdhulp. |
---|
WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Activiteit | Activiteit omschrijving | |||
C1 | We voeren uit de ontwikkelagenda Regionale Educatieve Agenda 2019-2023 (REA). | |||
C2 | We bieden maatwerktrajecten, arrangementen jeugdhulp binnen onderwijs en onderwijs binnen jeugdhulp, die moeten leiden tot een onderwijszorgcontinuüm waardoor leerlingen niet meer thuis komen te zitten. |
SAMENWERKINGSPARTNERS
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Holland Rijnland (Regionaal Bureau Leerplicht) | Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs |